Honda Gold Wing historiaa


Goldwing GL1000

1975 GoldWing GL1000

Ensimmäinen GoldWing oli paljon enemmän kuin pelkkä moottoripyörä. Sen voimanlähteenä oli käänteentekevä 999 kuution nestejäähdytteinen nelisylinterinen moottori. Ehkei niinkään moottoripyöriä ostavalle henkilölle kuin harrastelehtien asiantuntijoille GoldWing avasi mahdollisuuksia, jota ei aiemmin oltu osattu edes ajatella. Mihin kaikkeen voisi käyttää moottoripyörää, jossa on avoimen luokan moottori, maailman huippua oleva teho ja maasto-ominaisuuksia? GoldWingin omistajat lähtivät maanteille ja osaltaan saivat aikaan koko moottoripyöräalan ajattelutavan muutoksen: siirryttiin kohti matka-ajoa.

1976 GoldWing GL1000

Seuraava mallivuosi toi markkinopille GL1000 Limited Editionin, jota Honda kunnioitti koko joukolla erikoisvarustelua:

kullanväriset raidat, erityiset LTD sivulaukut, kromattu jäähdyttimen säleikkö, tikkauksin koristeltu istuin sekä kultaiset renkaat ja pinnat

1977 GoldWing GL1000

1978 GoldWing GL1000

1979 GoldWing GL1000

GoldWingeistä yli 80 prosenttia vietiin Pohjois-Amerikkaan. Siksi nähtiin välttämättömäksi rakentaa tuotantolaitos Yhdysvaltoihin. Vaikka Honda on rakentanut tuotantolaitoksia ulkomaille yli 25 vuotta, siirtyminen Amerikkaan 70-luvulla merkitsi riskinottoa. Useimmille asiakkaille Hondan laatu oli sen paras myyntivaltti, ja valmistamionen Amerikassa voisi vaarantaa tämän kovalla työllä ansaitun maineen - eikä ainoastaan GoldWingin, vaan kaikkien Honda tuotteiden maineen vuosikymmeniksi eteenpäin.


GoldWing GL1100

1980 GoldWing GL1100

Viiden vuoden katkeamattoman kuluttajapalautteen pohjalta esiteltiin GL 1100. Uusi Wing ei ollut mikään uudelleen lämmitelty, kymmen prosenttia muuteltu GL 1100. Se piti sisällään tarkkaan harkittuja muutoksia, jotka sijoittivat GoldWingin pois superbike-sarjasta, vankasti matkapyörien luokkaan. Uusi 1085 kuution moottori tarjosi paremminkin vääntöä kuin hevosvoimia. Pidempi akseliväli tarjosi lisää tilaa sekä kuljettajalle että matkustajalle, ja uusiilma-toiminen jousitus teki GoldWingistä pehmeämmän ja mukavamman ajettavan kuin yhdestäkään toisesta pyörästä siihen asti.

1981 GoldWing GL1100

GL 1100 toi markkinoille myös toisen keksinnön, jota perustellusti voi pitää tärkeämpänä kuin mekaniikkaan tehtyjä muutoksia. GoldWingin matka-ajossa oli innoittanut luomaan valtaisat asennusvarusteiden tarjonnan jälkimarkkinat. Hondan suunnitteluinsinöörit kuvittelivat mielessään aivan uuden suuntauksen kohti täysin valmiiksi varusteltua ylellistä moottoripyörää. Tuo näky tuli todeksi 1980 innovatiivisen Interstate-mallin myötä.

1982 GoldWing GL1100

Pian tämän jälkeen Honda esittelee loisteliaan matkapyöräkonseptin: Aspencade-mallin. Perusvarustelukin oli mukavuuksien runsautta: LCD-mittaristo, stereot, keskusteluradio, ilmakompressori ja ajateltua viimeistelyä kuten käytännöliset säilytyspussit matkustajan selkänojassa. Mainonta alleviivasi Hondan teknistä etumatkaa.

1983 GoldWing GL1100


GoldWing GL1200

1984 GoldWing GL1200

GL1200 toi GoldWingeihin nelisylinteristen koneiden suorituskyvyn ja hienostuneisuuden äärirajoille. 1182 kuutioisen koneen lisääntynyt voima ja vääntö teki GoldWingistä luokkansa kuninkaan 1984. Kukaan muu ei kyennyt tarjoamaan vastaavaa pehmeyden ja matalien kierrosten kiihtyvyyden yhdistelmää. Hydraullinen venttiilien säätö teki Wingistä käytännössä huoltovapaan. Ja rungon parannukset saivat ison Wingin tuntumaan hämmästyttävän tottelevaiselta. Mukavuus tienpäällä oli huippua.

1985 GoldWIng GL1200

Honda toi esiin Wingin 10-vuotisjuhlan kahdella merkittävällä tavalla. Ensiksikin, koska GoldWing oli niin vakiinnuttanut asemansa niin vankasti matkapyörien luokassa, Honda päätti luopua siihen sopimattomasta perusmalli GL 1200:sta. Toiseksi, markkinoille tuli huippu-ylellinen Limited Edition, joka oli täydellinen; tietokone ohjattu polttoaineen syöttö, nelipiste äänentoisto, vakionopeuden säätö, itsesäätyvä takajousitus, mittava ajotietokone ja metallinhohtoinen kullanvärinen erikoismaalaus.

1986 GoldWIng GL1200

Markkinoille tuli huippu-ylellinen laadukas Aspencade SE-i, joka oli täydellinen; tietokoneohjattu polttoaineen syöttö, nelipiste äänentoisto, vakionopeuden säätö, itsesäätyvä takajousitus, mittava ajotietokone. Valmistettu vuonna 1986 pieni määrä ainoastaan USA:n vientiin. Pyörä on valmistusvuonnaan maksanut lähes kaksi kertaa enemmän kuin "tavallinen" Aspencade. Wingin korkea hinta piti valmistusmäärän pienenä.

1987 GoldWIng GL1200


GoldWing GL1500

1988 GoldWing GL1500

Vuonna 1984 alkoi uusi suunnitteluryhmä suunnittelemaan uutta Wingiä. Uuden koneen olisi oltava ylivertainen kaikissa suhteissa: äärimmäisen hiljainen ja silkinpehmeä, ja silti äärimmäisen voimakas ja parhaiten hallittavissa. GL1500 saavutti tämän, mutta ei helpolla. Tuhansia tunteja kulutettiin testaamalla 15 eri konetta 60 eri prototyyppi vaiheessa. Koko Honda historia ei tunne toista näin kattavaa mallin kehitysprojektia. Kaikki tämä vaivannäkö sai aikaan kuusisylinterisen ylellisen moottoripyörän; sen ennennäkemätön ylivoimaisuus tulisi hallitsemaan matkapyörien esikuvana yli vuosikymmenen ajan.

1989 GoldWing GL1500

1990 GoldWing GL1500

1991 GoldWing GL1500

1992 GoldWing GL1500

1993 GoldWing GL1500

Uuden GL-sukupolven luonnostelua johti Masanori Aoki, urheilupyörä-harrastaja, joka oli jo unohtanut sellaisten suuritehoisten pyörien kuten CBR250RR, CBR400RR ja CBR600F3 kehittämistä. "Tavoitteemme on pitää 80 prosenttia GoldWIngin matkapyöräominaisuuksista", Aoki sanoi. Mutta hän lisäsi: "Minun tehtävänäni on lisätä hauskuustekijää, rakentaa GoldWIng, jossa on sellaisnen kiihtyvyys ja käsiteltävyys, jonka tavallisesti yhdistetään urheilupyöriin." Harkittuaan suoraa nelosta, kuutosta ja suoraa kahdeksansylinteristä moottorivaihtoehtoa ja jopa 2000 kuution sylinteritilavuutta, kuluttajapalaute oli ylivoimaisesti suoran kuutosen ja 1800 tilavuuden kannalla. Vuonna 1998 luotiin täysimittainen malli. 

1994 GoldWing GL1500

1995 GoldWing GL1500

GoldWingin 20-vuotisjuhla oli tärkeä merkkipaalu, tapahtuma jota Honda innolla juhlisti kolmen ikimuistoisen mallin ja kovakantisen, yksityiskohtaisen GoldWing-historiakirjan julkistamisella.

1996 GoldWing GL1500

Marysvillen kokoonpanolinjalta valmistuu miljoonas Amerikassa tehty Honda-moottoripyörä. Ja aivan asiaankuuluvasti se miljoonas malli on GoldWing: mallin muistaminen tällä tavoin on aivan sopivaa, sillä sekä GoldWingin että Hondan menestys Amerikassa ovat tiukasti toisiinsa liitoksissa.

1997 GoldWing GL1500

1998 GoldWing GL1500

1999 GoldWing GL1500

2000 GoldWing GL1500

Tammikuussa 2000 Marsyvillen moottoripyörätehdas uudistettiin läpikotaisin valmistamaan uutta GoldWingiä. Osana tätä prosessia moottorinvalmistus siirrettiin Annasta Marysvilleen uuden GoldWingin tuotantoa palvelemaan. GoldWingin uusi aikakausi virallisesti alkoi, kun ensimmäinen GL1800 valmistui Marsyvillen kokoonpanolinjalla 10.10.2000.


GoldWing GL1800

2001 GoldWing GL1800

Sana "uusi" ei tee oikeutta GL1800 -mallille. Jo kaksi lukuarvoa kertoo paljon: 118 hevosvoimaa ja 125 lb/ft vääntöä. Turha yrittää löytää muita vertailukelpoisia pyöriä, niitä ei ole. Voimassa mitattuna uusi GoldWing on kirjaimellisesti ainoa lajissaan. Samalla tavoin luettelo vastaavanlaista moottoritekniikkaa käyttävistä pyöristä alkaa sanalla Gold ja päättyy sanaan Wing. Eikä siinä kaikki: ennenkuin GL1800 oli valmis, Honda patentoi ei vähempää kuin 20 teknologista keksintöä, joita käyettiin tässä hämmästyttävässä, huippusuorituskykyisessä, ylellisessä moottoripyörässä.

2002 GoldWing GL1800

Wingissä ei nähty suurempia muutoksia. GL1800 oli liian uusi että sitä olisi alettu nipistämään sieltä täältä. Kolme uutta väriä tosin otettiin käyttöön ”Pearl Sunburst Orange”, ”Stream silver” ja ”Illusion Blue”-tunnetaan myös ”Pearl Chromium Purple”. Wingi oli edelleen saatavana Mustana sekä ”Illusion Red” ja ”Pearl Hot Rod Yellow with Pearl Blue” jotka kuitenkin jätettiin pois tämän vuoden jälkeen.


GoldWing oli vielä tässä vaiheessa ostettavissa ilman ABS-jarruja. Hondalinen lisävaruste valikoima oli nyt laaja koska aikaisemman vuoden onnistunut jälkimarkkinointi oli tuonut paljon enemmän osia heidän tuotevalikoimaansa. Hondalinin korkea hintataso tosin antoi paljon mahdollisuuksia kilpailuille. Jokainen, joka ei pitänyt GL1800 mallista, pystyi vielä ostamaan GL1500 uudempia (vuoden 2000 malleja), koska monilla jälleenmyyjillähän oli niitä vielä varastoissaan. Ne myivät nyt jopa 10% paremmin kuin silloin, kun ne olivat vielä tuotannossa ja tietenkin tämä johtui siitä että GL1800 oli GL1500 mallia paljon kalliimpi.

2003 GoldWing GL1800

Tänäkään vuonna ei suuria muutoksia nähty. Yhä suosittu ”Candy Red” teki toivotun paluun, tosin hieman erisävyisenä kuin GL1500 mallissa. Uusi väri oli nyt nimeltään ”Durango Red”. Värit ”Stream silver”, ”Black”, ”Pearl Hot Rod Yellow” ja ”Illusion Blue” päätettiin  vielä säilyttää. Myös toinen oranssi väri otettiin käyttöön, tällä kertaa tummempi ”Jupiter Orange”.

 

Aikaisempien mallien CD-soitin ongelmat oli nyt korjattu, sekä Bridgestonen renkaat korvattiin  Dunlopin renkailla. Jostain syystä, tuulilasi oli nyt kiinni vain kahdella liukupultilla, aikaisemman neljän sijasta.

 

Honda GL1800 mallin pyörien takaisinkutsu alkoi Yhdysvalloissa syyskuussa ja Euroopan  takaisinkutsu alkoi lokakuun alussa. Takaisinkutsu koski tiettyä tuotanto erää, jossa oli huomattu pyörän mahdollinen ylikuumentuminen. Syy tähän löytyi pyörän rungosta. Vain yksi GL1800 takaisinkutsuttiin runkovian takia Irlannista. Muutamien pyörälehtien mukaan tämän vuoden GL1800 malli oli eniten takaisin kutsuttu Hondan moottoripyörä!

 

Nyt oli jo valtava valikoima lisävarusteita GL1800 malliin. Huomattavasti enemmän kuin mitä oli GL1500 ja siitä vanhempiin malleihin. Vuosi vuodelta lisävarustevalikoima vanhemmille wingeille alkaa pienentyä. Vain kolme vuotta siitä kun GL1500 mallin valmistaminen lopetettiin, lähes puolet  lisävarustevalikoimasta oli hävinnyt. Vaikka GL1500:n oli siihen mennessä eniten myyty Honda GoldWing. Kesään 2003 mennessä oli viimeinen 2000 vuoden GL1500:n myyty.

2004 GoldWing GL1800

Vuosi 2004 saapui ja sen myötä ’04:sen mallit. '04 malli oli mahdollista ostaa Yhdysvalloissa jo 28 heinäkuuta 2003, kun muualla maailmassa saatiin odottaa vuoden vaihdetta. 

Pyörään ei suuria muutoksia tullut. Valaistu ohjaustanko, radio kytkimet ja tuulilasin venttiili Takajarrusatula sai lämpösuojan, satulan ja äänenvaimentimen völiin. Audiojärjestelmä muutettiin sisäisesti, lähinnä parantamaan CB mute:n toimivuutta. Uudet värit olivat ”Flare Red” (jonka satulassa oli erilainen materiaali ja erilaiset logot), ”Kelly Magenta”, ”Pearl Challenger Brown” ja ”Titanium”. Jostain syystä Honda kuitenkin perui ”Kelly Magenta” värityksen, muutama sadan jo ennätetyn myydyn jälkeen. Myös ”Arctic White” väritys oli lisätty suunnitelmista poiketen. ”Candy Red” ja ”Black” säilyttiin myös tänä vuonna.

2005 GoldWing GL1800

Vuoden 2005 GoldWing mallit julkistettiin 8. syyskuuta 2004. Oli Goldwingin 30. Vuosipäivä ja vain havaittavia muutoksia olivat vuosipäivän merkit ja uusia värejä. Katteiden alla oli kuitenkin GL1800:n runkoa vahvistettu huomattavasti alemman poikkipalkin alueelta. Tällä varmistettiin ettei katteiden halkeilua enää ilmennyt poikkipalkin ympärillä. Vuoden 2005 värit olivat ”Pearl Yellow”, ”Arctic White”, ”Metallic  Silver”, ”Dark Gray Metallic”, ”Bright Blue Metallic” ja ”Candy Black Cherry”. ”Flare Red”, ”Pearl Challenger Brown” ja yhä suosittu ”Candy Red” värit poistuivat tänä vuonna, poistuvien listalla oli myös ”Black” joka oli tarjolla kaikissa GL1800 mallin pyörissä, siitä lähtien kun se julkistettiin. ”Silver” ja ”Pearl Yellow” pyörät saivat saman satulamallin kuin ”Flare Red” oli saanut vuonna 2004.

2006 GoldWing GL1800

Vuoden 2006 malli julkistettiin, kuten tavallista edellisen vuoden syyskuussa. Tällä kertaa oli joitakin suuria muutoksia ja tarkennuksia. Ensisilmäyksellä paljastui uudelleen muotoillut ja suuremmat etu- ja taka kaiuttimien kotelot, mutta todelliset muutokset menivät paljon syvemmälle. Vuoden ’06 mallista tuli neljä eri muunnelmaa, joka aiheutti hämmennystä monille ostajille tuolloin. Ensimmäisessä oli Premium Audio paketti, joka sisälsi kuusi kaiutinta ja 80 wattia per kanava erillisen ulkoisen vahvistimen ansiosta. GoldWing Audio/Comfort-paketti malli sisälsi edellisen lisäksi lämmitetyt kahvat, lämmitetyn satulan (erilliset säädöt edessä ja takana) ja alemmat lämminilma läpät, samanlaiset kuin on GL1500SE mallissa. Audio/Comfort/Sat-Navi pakettiin tuli edellisten lisäksi flash pohjainen GPS-järjestelmä. GPS oli pahasti myöhässä oleva ja tervetullut lisä, vaikka sitä ei  vielä Euroopan malleissa ollut. 2006 huippumalli oli Audio/Comfort/Sat-Navi/ABS paketti. Uskollisille GoldWingisteille tämä tarkoitti, että sinun piti ostaa kallein versio jotta pystyit hyödyntämään ABS-jarruja. Airbag-järjestelmä luvattiin vuoden 2006 tuotantoon. Todellisuudessa tämä tarkoitti sitä, että olemme nähneet turvatyynyt syyskuussa 2006, sillä silloin esiteltiin ’07 vuosimalli.

 

Muita muutoksia olivat suuremmat syylarit ja flektit, uusi ylälaukku ja sivulaukkujen valot (aikaisempien mallien sivulaukkujen valot eivät sovi 2006 malliin, mutta ylälaukun valot sopivat). Kasvojenkohotuksen koki myös mittariston paneeli ja työkalut. Monet johdotuksen liittimet ovat pienempiä ja siistimpiä. Vuoden 2006 värit olivat ”Topeka Gold”, ”Challenger Brown Metallic (Titanium)”, ”Cabernet Red”, ”Arctic White” ja ”Black” tuli takaisin vuonna 2006 nimellä ”Pearl Challenger Brown”. Myöskään Hondaline ei nukkunut näiden muutoksien johdosta, vaan useita uusia lisävarusteita lisättiin jo pitkä lista. Näihin kuului mm. ylälaukun teline ja pyöreät pakoputken päät. Monet 2001-2005 mallien lisävarusteet eivät sovi vuoden 2006 malleihin.     

2007 GoldWing GL1800

Syyskuussa 2006 näki ’07 malli näki päivänvalon. Myös tänävuonna oli neljää eri muunnelmaa GL1800 mallista. Mutta paketit muuttuivat hieman, joten ostajien piti olla hereillä, kun ostopäätöstä oli tekemässä, että minkä mallin valitsee. Premium Audio paketin perusmalli pysyi samana. Audio/Comfort mallissa oli nyt Sat-Navi mukana. Audio/Comfort/Sat-Navi malliin tuli ABS-jarrut. ’07:n huippumallissa oli näiden edellisten lisäksi vielä Airbag. Tämä tarkoitti, että ABS oli nyt saatavilla kahdessa kalleimmassa mallissa. ”Cabernet Red” siirrettiin edellisestä vuodesta. Uudet värit olivat ”Billet Metallic Silver”, ”Crucible Orange Metallic”, ”Nebulous Black” ja ”Dark Blue Metallic”. Euroopassa oli mahdollista saada kaksi eri GL1800 variaatiota. GL1800 DeLuxe malli sisälsi Sat-Navin, turvatyynyn, ABS-jarrut sekä Audio/Comfort paketin. Toinen oli perusmalli GL1800 missä ei ollut ABS, Sat-Navia tai turvatyynyä.    

2008 GoldWing GL1800

Vuoden 2008 GoldWing mallin tiedot julkaistiin jo vuoden 2007 kesällä, eli siis paljon aikaisemmin kuin  edelliset wingit. Mallit ovat samat kuin 2007 ja uudet värit ovat ”Pearl Alpine White” ja ”Candy Caliente Red”. ”Cabaret Red” säilytettiin tänävuonna ja ”Challenger Brown Metallic (Titanium)” ja ”Gloss Black” palasivat viimevuoden poissaolon jälkeen.    

2009 GoldWing GL1800

Vuoden ’09 mallin julkistus ei ollut erityisen suuri uutinen. Paljon isompi ja ei kovin tervetullut uutinen oli se, että Honda oli vetämässä Goldwing:in tuotannon takaisin Japaniin, 27 vuoden Yhdysvaltojen tuotannon jälkeen. Eli vuoden 2010 Goldwing tehdään Japanissa.

 

Mutta takaisin 2009 GL1800 malleihin. Sat-Nav kartat on päivitetty NT karttoihin. Laite tunnisti nyt SD-kortteja ja NAVI grafiikkaa parannettiin, jolloin näyttöä oli helpompi selailla. Uudessa Goldwing:ssä oli rengaspaineen valvontajärjestelmä (TPMS) ja XM radio. TPMS on asennettu kaikkiin malleihin ja vilkkuu, kun rengaspaine on 10 prosenttia alhainen ja se pysyy päällä, kun paine on 20 prosenttia alhainen. XM radiossa on kyky tarjota kuukausimaksulla reaaliaikaista liikennetietoa ja säätiedot. Goldwing Airbag malli on vuoden huippumalli ja sisältää Premium Audio paketin, sekä kaikki uutuudet, kuten TPMS, XM Radio, la-Navin ja ABS-jarrut. GoldWing Premium Audio/Comfort/la-Nav/XM/ABS mallissa on myös TPMS ja XM Radio, vain turvatyyny on poissa. Sitten on Audio/Comfort/la-Nav/XM Radio malli, sekä perusmalli Audio/Comfort. Vuoden ’09 värejä on kuusi ”Pearl Hot Rod Yellow”, ”Candy Black  Cherry”, ”Mesquite Brown Metallic”, ”Monterey Blue Metallic”, ”Tina Silver Metallic” ja ”Columbia Blue Metallic”.

2010 GoldWing GL1800

Goldwing ’10 mallin kokoonpano oli sama. Odotetut muutokset, yhdeksän vuotta vanhaan GL1800 malliin, olivat pettymys. Honda luultavasti odotutti olemassa olevan varaston tyhjentymistä, ennekuin Japanin tehdas saataisiin täydellä teholla käyntiin. Vuoden ’10 mallin värejä oli viisi, jotka ovat viimevuosilta tutut ”Pearl Yellow”, ”Mesquite Brown Metallic”, ”Candy Caliente Red” herätettiin eloon vuodelta 2008, ”Pearl Glacier White”. ”Nebulous Black Metallic” tekee tervetulleen paluun pitkän poissaolon jälkeen.    

2011 GoldWing GL1800

Vuoden 2011 vuosimallista .... sitä ei oikeastaan tullut lainkaan. Mutta Goldwing tuotanto ei ole päättynyt, se on vain ollut pysähdyksissä samalla kun tuotantolaitosta siirretään Marysville USA:sta Japanin Kumamotoon.

2012 GoldWing GL1800

GoldWingin valmistus siirtyy huippumoderniin laitokseen Kumamotoon, Japaniin.

Jossa on mm. 1800 moottoripyörää tehty yhdessä päivässä. Uudessa ’12 vuoden mallissa GoldWing tuo päivitetyn muotoilun, yhdessä häikäisevän valikoiman kehittyneiden sähköisten lisävarusteiden kanssa. Kuten seuraavan sukupolven GPS-navigointijärjestelmä joka on käyttäjäystävällinen ja josta voi jakaa suosikki ajelu reittejä, joita sitten voidaan käyttää verkossa tietokoneen kautta. Lisäksi siitä löytyy sisäänrakennettu MP3/iPod® uuden SRS CS Auto ™ teknologian surround-äänijärjestelmä. 2012 Gold Wing tarjoaa myös isomman tavaratilan, sekä parempaa suojaa tuulelta ja säältä.


GoldWing F6B Bagger

2013 GoldWing F6B Bagger