Honda Gold Wing historia

Goldwing GL1000

1975 GoldWing GL1000

Den första Goldwing var mycket mer än bara en motorcykel. Den drivs av den revolutionerande 999 kubik vätskekyld fyrcylindrig motor. Kanske inte så mycket en motorcykel till någon som köper experter hobby segmentet Goldwing öppnat möjligheter som inte tidigare aldrig ens tänka på. Vad alla kan använda en motorcykel, som är en öppen klass motor, toppen av världen makt och off road kapacitet? Goldwing ägare gick ut på vägar och gav upphov till hela motorcykelbranschen paradigmskifte: övergång till mobil-körning.

Nästa årsmodell förde lansera GL1000 Limited Edition, som hedrade hela Honda uppsättning av specialutrustning:

guldfärgade ränder, special LTD packväskor, förkromade kylargrillen pryds med sätes sömmar och gyllene ringar och ytor.

1976 GoldWing GL1000

1977 GoldWing GL1000

Goldwing över 80 procent exporterades till Nordamerika. Därför sågs som nödvändigt att bygga en produktionsanläggning i USA. Även Honda har byggt upp sin tillverkning utomlands i mer än 25 år, övergången till Amerika på 70-talet innebar att ta risker. För de flesta kunder var Hondas kvalitet den bästa försäljningsargument, och produktion  Amerika kan äventyra surt förvärvade rykte - och inte bara Goldwing, utan för alla Hondas produkter i rykte för årtionden framöver.

1978 GoldWing GL1000


1979 GoldWing GL1000

Efter fem år av oavbruten feedback från konsumenterna presenterades utifrån GL 1100. Den nya flygeln var inte en ny förvärmda, tio procent av förändrad GL 1100.Detta inkluderade tänkta förändringar, som investerat i Goldwing ur superbike-serien, hjulen stadigt rotade i den mobila kategorin. Ny 1085 kub motor erbjuds bättre vridmoment än hästkrafter. Ju längre hjulbas ger mer utrymme för förare och passagerare, och en ny luft-verkande fjädring gjorde Goldwing mjukare och bekvämare att köra än från någon annan cykel i tiden.

GL 1100 infördes också en annan uppfinning som rimligen kan betraktas som viktigare än mekaniken i de ändringar som gjorts. Goldwing kör fort blev inspirerad att skapa ett stort utbud av monteringstillbehör för eftermarknaden. Hondas konstruktörer trodde i åtanke en helt ny trend mot ett fullt pre-utrustad lyx motorcykel. Den visionen blev verklighet 1980 om en innovativ modell av staten.

Strax efter detta, kommer Honda presentera en lyxig resa cykel koncept: det Aspencade modellen. Var i överflöd i grundläggande bekvämligheter: LCD-instrumentering, stereo, talk radio, kompressor och tanke efterbehandling käytännöliset såsom förvaringspåsar för passagerar ryggstöd. Reklam betonade Hondas tekniska försprång.

GoldWing GL1100

1980 GoldWing GL1100

1981 GoldWing GL1100


Goldwing GL1200 bringas den fyrcylindriga motorns prestanda och förfining till gränsen. 1182, kubisk motorn ökad effekt och vridmoment i sin klass kung gjorde Goldwing 1984. Ingen annan kan ge en liknande mjukhet och en kombination av låg hastighet acceleration. Hydraulisk justering ventil gjorde Wing i princip underhållsfria. Och chassiförbättringar var stora Wing känner sig otroligt lydig och kära. Convenience på vägen var stor.

1982 GoldWing GL1100

Honda lanserade Wing: s 10-årsjubileum på två viktiga sätt. För det första, eftersom Goldwing var så etablerat sig som hjulen reser klassen, bestämde Honda att återkalla felaktig basmodellen GL 1200 till. För det andra, blev marknaden en topp-lyx Limited Edition, som var perfekt, en datorstyrd bränsleförsörjning, fyrgradig ljudsystem, farthållare, självjusterande fjädring bak, storskalig dator och en guldmetallfärg speciell färg.

1983 GoldWing GL1100

GoldWing GL1200

1984 GoldWing GL1200

1985 GoldWIng GL1200

1986 GoldWIng GL1200

Penetration av hög kvalitet lyxiga Aspencade SE-i, vilket var perfekt, en datorstyrd bränsleförsörjning, fyrgradig ljudsystem, farthållare, självjusterande fjädring bak, storskaliga dator. Gjordes 1986, endast ett fåtal amerikanska exporten. Cykeln är produkt år betalat nästan dubbelt så mycket som den "vanliga" Aspencade. Wing höga pris hade att tillverka en låg nivå.

1987 GoldWIng GL1200


GoldWing GL1500

1988 GoldWing GL1500

År 1984, i början av ett nytt designteam designar en ny vinge. Den nya maskinen ska vara överlägsen i alla avseenden: extremt tyst och silkeslen, men ändå extremt kraftfulla och mest hanterbara. GL1500 uppnått detta, men inte easy.Thousands timmar konsumerades genom att testa 15 olika maskiner i 60 olika prototyper. Hela historien om Honda inte känns som den här omfattande projekt modellutveckling.Allt detta arbete resulterade i en lyxig sexcylindrig motorcykel, bör den exempellösa överlägsenhet styra modellen mobila hjulet i över ett decennium.

1989 GoldWing GL1500

1990 GoldWing GL1500

1991 GoldWing GL1500

1992 GoldWing GL1500

1993 GoldWing GL1500

Den nya GL-generationen ledde till utarbetandet Masanori Aoki, en sport cykel entusiast som hade glömts bort av de kraftfulla hjul, till exempel CBR250RR, CBR400RR och CBR600F3 utveckling. "Vårt mål är att hålla 80 procent av mobila Goldwing cykelfunktioner," sade Aoki. Men han tillade: "Min roll är att öka de roligaste sakerna, för att bygga en Goldwing med en sådan acceleration och hantering, som vanligtvis förknippas med sport cyklar." Efter att ha beaktat de raka fyror, sexor och direkta åtta-cylindriga motoralternativ, och upp till 2.000 kubikmeter kubisk, feedback från konsumenterna var överväldigande raka sexor och 1800 volymen av vyn. År 1998 var en fullskalig modell skapas. 

1994 GoldWing GL1500

1995 GoldWing GL1500

Goldwing 20-årsjubileum var en milstolpe, en händelse som firade Honda ser fram emot en minnesvärd tre-modell och en inbunden, en detaljerad historia Goldwing publiceringen av boken.

1996 GoldWing GL1500

Marysville löpande bandet kommer att slutföras i miljondelar av Amerika Honda motorcykel. Och ganska lämpligt, är det en Goldwing miljon modell: en annan modell på detta sätt är ganska lämpligt, samt Goldwing Hondas framgångar i Amerika är tätt sammanvävda anslutningar.

1997 GoldWing GL1500

1998 GoldWing GL1500

1999 GoldWing GL1500

2000 GoldWing GL1500

I januari 2000 blev Marsyvillen motorcykel fabriken reviderades grundligt för att förbereda en ny Goldwing. Som en del i denna process, var motorn flyttas till den nya Anna Marysville Goldwing produktion för att tjäna. Goldwing en ny era inleddes officiellt vid första GL1800 fördes Marsyvillen löpande bandet 10.10.2000.


GoldWing GL1800

2001 GoldWing GL1800

Ordet "nya" gör inte rättvisa till GL1800-modellen. Redan två siffror säger mycket om värdet på 118 hästkrafter och 125 pund / ft av vridmoment. Meningslöst att försöka hitta andra jämförbara cyklar, är de inte. Gäller i fråga om den nya Goldwing är bokstavligen den enda i sitt slag. Likaså listan med liknande motortekniken med hjälp av avrundning börjar med och slutar med ordet GoldWing. Och det är allt innan GL1800 fördes, Hondas patenterade inte mindre än 20 tekniska uppfinning som använder denna fantastiska, hög prestanda, lyx motorcykel.

2002 GoldWing GL1800

2003 GoldWing GL1800

2004 GoldWing GL1800

2005 GoldWing GL1800

2006 GoldWing GL1800

2007 GoldWing GL1800

2008 GoldWing GL1800

2009 GoldWing GL1800

2010 GoldWing GL1800

2011 GoldWing GL1800

2012 GoldWing GL1800


GoldWing F6B Bagger

2013 GoldWing F6B Bagger